Najmłodszy system tramwajowy w Finlandii nie zwalania tempa. Miasto już myśli o dalszym rozwoju sieci tramwajowej. Wybrano właśnie projektantów dla trasy w kierunku pobliskiej miejscowości Ylöjärvi – na północny-zachód od Tampere. Powstać ma studium wykonalności z koncepcją, a prace nad dokumentacją mają ruszyć jesienią.
Tampere zapowiada, że wkrótce ruszą prace nad koncepcją rozbudowy sieci tramwajowej z Hiedanranty przez Lielahti do Ylöjärvi. Miasto wybrało firmę Ramboll Finland Oy, która nakreśli szczegółowe rozwiązania. Prace rozpoczną się jesienią 2025 roku i zakończą wiosną 2027 roku. Miasto określiło na razie wymagania przestrzenne i rozwiązania techniczne dla torów tramwajowych. Wskazano także rozmieszczenie przystanków przesiadkowych, potrzebę zapewnienia parkingu przesiadkowego oraz budowę zajezdni tramwajowej wzdłuż Turvasuonkatu w kierunku Lielahti.
Miasto zapowiada, że projekt będzie powstawał we współpracy z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Firma projektowa poprosi o przedstawienie opinii lokalnej społeczności. Wraz z opracowaniem dokumentacji, powstanie także analiza kosztów i korzyści oraz oddziaływania inwestycji na otoczenie. Ocena projektu obejmuje ocenę jego użyteczności, wykonalności i opłacalności społeczno-ekonomicznej, zaś ocena oddziaływania przeanalizuje wpływ linii tramwajowej między innymi na strukturę regionalną i lokalną, ruch uliczny oraz zrównoważony rozwój społeczny i ekologiczny.
Jak podkreśla miasto, studium wykonalności nie zakłada natychmiastowej budowy linii tramwajowej. Celem opracowania koncepcji jest, aby na podstawie zawartych w niej informacji, rada miast Tampere i rada miasta Ylöjärvi mogły podjąć decyzje o rozpoczęciu dalszego planowania, projektowania i realizacji linii tramwajowej Lielahti – Ylöjärvi.
Zgodnie z przyjętymi założeniami trasa Lielahti – Ylöjärvi miałaby odgałęziać się od głównej linii tramwajowej z centralnego placu Hiedanranta w Tampere. Tory przecięłyby główną drogę 65, czyli Vaasantie, oraz linię kolejową Helsinki – Tampere – Oulu na granicy miasta. W mieście Ylöjärvi linia tramwajowa biegłaby na południe od Vaasantie przez Teivo, Mäkkylä i Soppeenmäki, a następnie przecinałaby Vaasantie i ponownie linię kolejową, do Kuruntie. Tramwaj skończyłby trasę na stacji końcowej Leijapuisto.
Linia tramwajowa Lielahti – Ylöjärvi powstałaby na długości 8 kilometrów, z czego 5,3 kilometra znalazłoby się na terenie miasta Ylöjärvi. Na odgałęzieniu zaplanowano osiem par przystanków tramwajowych, z czego pięć po stronie Ylöjärvi a trzy po stronie Tampere. Planowana linia tramwajowa połączy dzielnice Hiedanranta i Lielahti w Tampere z dzielnicami Teivo, Mäkkylä i Soppeenmäki w Ylöjärvi, a także teren wzdłuż Kuruntie.
System tramwajowy w fińskim Tampere
otwarto w sierpniu 2021 roku. Otwarto wówczas sieć o długości ponad 15 km. Linię sukcesywnie rozbudowywano
w ramach drugiego etapu projektu między Pyynikintori i Lentävänniemi o łącznie 6 633 metrów. System ma dzisiaj rozpiętość 24 kilometrów i obejmuje łącznie 33 pary przystanków. Obsługiwany jest przez dwie linie. Linia nr 1 biegnie z obszaru Tays do Lentävänniemi, zaś linia nr 3 z Hervanna do placu Sori.